اخراج و ترک خدمت

بنا به یک اصل مدیریتی کارکنان در یک سازمان به دلیل عدم آموزش و یا کمبود مهارت شغلی از سازمان اخراج نمی‌شوند بلکه به دلیل عدم هماهنگی با سرپرست/ رئیس از کار برکنار می‌شوند و چرا که در مفاهیم رهبری با مقوله‌ای به نام بلوغ سازمانی عاملی مهم به شمار می‌آید. بلوغ سازمانی دو مولفه دارد‌: توان به انجام کار و تمایل به انجام کا‌ر. توان انجام کاری میزان مهارت و آموزش کارکنان و تمایل به انجام کار به انگیزه کارکنان مرتبط می‌باشد. پس زمانی که فرد از آموزش و مهارت کمی برخوردار است (‌توان پایین‌) سازمان به دنبال افزایش توان کارکنان از طریق آموزش بر می‌آید ولی در صورتی که کارکنان از هماهنگی مطلوبی با سرپرست رئیس خود برخوردار نباشند‌، شاید در گام اول مذاکره و مشاوره صورت گیرد ولی در نهایت فرجام کار‌، اخراج وی خواهد بود.

 با بیان مطالب فوق سعی نمودم از جایگاه بالا به پایین به قضیه نگاه کنیم‌، حال می‌خواهم موضع خود را عوض کنم و از پایین به بالا به قضیه نگاه کنیم. یعنی مسئله اخراج نه‌، بلکه مقوله ترک خدمت‌. این مقوله را می‌خواهم به صورت یک اصل بیان نمایم. اینگونه که: «کارکنان به خاطر حقوق و مزایای پایین سازمانی را ترک نمی‌کنند بلکه برای روابط نامطلوب است که سازمان را ترک می‌کنند». این اصل را به پشتوانه مقوله‌ای به نام تعلق خاطر بیان می‌کنم چرا که کارکنان تعلق خاطر بالای دارند‌، در یک محیط عالی با روابط عالی با شور و اشتیاق به کار می‌پردازند هر چند که حقوق و مزایا عالی نباشد‌. پس نظر مدیران را به این نکته جلب می‌کنم که برای نگهداشت کارکنان باید به ایجاد یک محیط کار مطلوب سرشار از روابط عالی و انرژی مثبت است، بپردازند. پس همانگونه که در صورت عدم تمایل کارکنان به همکاری با سازمان‌، اخراج خواهند شد، در صورت عدم وجود محیط و روابط کاری نامطلوب نیز سازمان را ترک خواهد نمود.

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
18 − 17 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دکتر جواد فقیهی‌پور

افتخارم این است که…

افتخارم این است که… همیشه نسبت به فردای خود کم

دوره MBA در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (درس مدیریت بازاریابی با رویکردی بر بازاریابی داخلی و خارجی)

برگزاری دوره مدیریت بازاریابی در دوره MBA دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (با رویکردی بر بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی)