ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP – Employer Value Proposition)

 

به منظور جذب کارکنان با استعداد و ماهر، باید شرکت خود را برای کارکنان بالقوه (آینده)، جذاب جلوه دهید. آنچه که شما ارائه می‌کنید «ارزش پیشنهادی کارفرما» (ای وی پی)(۱) نام دارد. به معنای، ارائه‌ی مجموعه‌ای کامل از دلایلی که باعث گردد متقاضیان کار، شرکت شما را انتخاب نمایند. عوامل متعددی بر نحوه‌ی تصمیم‌گیری متقاضیان برای ورود به یک شرکت خاص و تشویق کارکنان فعلی برای باقی ماندن در شغل‌شان تاثیر می‌گذارد. مهمترین عامل، جبران خدمت است. با آنکه مسائل مرتبط با جبران خدمت به عنوان مهمترین عامل بیان می‌شود، اما باید بیاد داشته باشید که این مورد تنها یک بخش از فرایند ای وی پی است و همیشه به عنوان مهمترین بخش محسوب نمی‌گردد. براساس تحقیقات انجام شده از سوی سایت گلاسدُر بر روی ۱۴۰۰ مهندس نرم‌افزار مشخص شد که دو دلیل اصلی این گروه، برای ترک شرکت‌های فعلی‌شان مربوط به محدود بودن فرصت‌های رشد حرفه‌ای بوده ‌است. لذا برای آنکه کارکنان خود را حفظ کنید، باید مسیرهای شغلی مشخص و واضح ایجاد نمایید.

نکات زیر به شما در راستای توسعه‌ی «ای وی پی» کمک خواهد نمود:

  • برای این سوال پاسخی قانع‌کننده تعریف کنید: چرا باید برای شما کار کنم؟
  • از کارکنان خود تقاضای ارائه بازخورد نمایید. از آنها بپرسید که چرا در شرکت شما مانده‌اند؟
  • اجزای اصلی برند کارفرمای خود را مشخص نمایید.
  • به منظور جذب مخاطبین مناسب، سعی کنید که «ای وی‌پی» خود را به اهداف و مقاصدتان مرتبط سازید.
  • مطمئن شوید که «ای وی پی» شما با نیازها، خواسته‌ها و علائق بازار هدف‌تان در تناسب و هماهنگی کامل قرار دارد.
  • سعی کنید از سوی رهبری ارشد برای خود، اعتبار کسب کنید.
  • از طریق کانال‌های کارمندیابی «ای وی پی» خود را تقویت کنید.

در زیر به فهرستی از سوالاتی که باید به عنوان یک پیمایش «ای وی پی»، در مورد کارکنان‌تان انجام دهید، اشاره می‌کنیم:

  • چه مسائلی برای شما بیش از همه اهمیت دارد؟
  • چه چیزی برای ارائه‌ی عملکردی مناسب، به شما انگیزه می‌دهد؟
  • چرا این شرکت را برای کار کردن انتخاب کردید؟
  • چرا به کارکردن در این شرکت ادامه می‌دهید؟
  • هنگامی‌که در یک مهمانی هستید، چه طور شرکت ما را توصیف می‌کنید؟

جهت سوالات فوق، پاسخ‌هایی را پیش‌بینی کنید که مخصوص سازمان شماست، تا کارکنان بتوانند به سهولت از بین آنها پاسخ خود را انتخاب نمایند.

ممکن است کسب ‌و‌کار شما با چندین استراتژی مواجه باشد. برای مثال، این امکان وجود دارد آنچه را که مدیران ارشد به عنوان «ای وی پی» ارائه می‌کنند از نظر متقاضیان جذاب نباشد. در این حالت، شرکت باید از دیدگاه‌های متفاوتی برای ایجاد یک استراتژی برند که هم متقاضیان و هم کارکنان را به طور مشابه قانع و راضی کند، استفاده نماید.

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
29 − 14 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دکتر جواد فقیهی‌پور

افتخارم این است که…

افتخارم این است که… همیشه نسبت به فردای خود کم

دوره MBA در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (درس مدیریت بازاریابی با رویکردی بر بازاریابی داخلی و خارجی)

برگزاری دوره مدیریت بازاریابی در دوره MBA دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (با رویکردی بر بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی)