بازاریابی کارمندیابی(۱)

اجرای موفق برند شغلی فاصله‌ و شکاف بین بخش منابع انسانی و بخش بازاریابی را پوشش می‌دهد، زیرا اثر هاله‌ای(۱) را  بر روی تجربه و وفاداری کارکنان و مشتریان انتقال می‌دهد. والی (۲۰۰۱) معتقد است که منابع انسانی باید از شیوه‌ی کاری بخش بازاریابی تبعیت نماید و باید نیازها، دغدغه‌ها و ملاحظات مربوط به متقاضیان بالقوه را درک نماید. درست همانند بازاریابی که نیازهای مشتری را درک می‌کند و وی را برای خرید قانع می‌سازد، منابع انسانی نیز باید نیروی کار ماهر و با استعداد را به سمت خود جذب نماید، به این رویه بازاریابی کارمندیابی(۲) می‌گویند. حصول به شایستگی‌های رقابتی برای سازمان‌ها بسیار مهم است. یافتن افراد با استعداد و پرورش آنها براساس فرهنگ‌، ارزش‌ها، اهداف و نگرش‌ شرکت به کسب و کار، برای حصول به مزایای استراتژیک کمک فراوانی می ‌نماید. نتایج تحقیقات حاکی از آنست که وجود سطح بالایی از تعهد کارکنان به عنوان پیش‌نیاز اصلی برای دستیابی به عملکردی بهتر و برندی قویتر می‌باشد.

کارکنان به عنوان سفیران(۳) اصلی برند هر شرکت محسوب می‌شوند. ارائه‌ی خدمات مطلوب به مشتری به این بستگی دارد که آیا کارکنان خدمات را با رفتاری مناسب، همراه با حفظ جایگاه شرکت و احترام به مشتری عرضه می‌کنند یا خیر. این نگرش، باعث می‌شود که مشتری در تمام لحظات (با برند)، اوقاتی پُرانرژی و باثبات را تجربه کند.


  1. Hallo effect
  2. Recruitment marketing
  3. Ambassadors

منابع:

James Vallee, (2001) Employer Branding: Getting Straight to the Heart of the Matter. Working Wire.


نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
5 + 8 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دوره تفکر سیستمی در گروه مپنا (نیروگاه متمرکز پارس جنوبی – عسلویه)

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور (دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران)

کتاب تفکر سیستمی؛ زیربنای رهبری سازمان

مولفین: دکتر جواد فقیهی‌پور – دکتر میثم کشاورز با پیشگفتاری

دوره تفکر سیستمی در شرکت آسیاوین

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور (دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران)