شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد اخلاق حرفه‌ای کارکنان سازمان تامین اجتماعی

(مورد مطالعه: اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران)‌

 

پژوهشگران:

دکتر  ناهید حیدری

دکتر جواد فقیهی‌پور

مجری:

انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم

عنوان فصلنامه:

کنفرانس بین المللی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق (تهران، بهمن ۱۳۹۶)

سال انتشار  فصلنامه:

۱۳۹۷

لینک دانلود مقاله:

 

رفرنس‌دهی به مقاله:

حیدری، ناهید و فقیهی‌پور، جواد (۱۳۹۶)؛ شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد اخلاق حرفه‌ای کارکنان سازمان تامین اجتماعی (مورد مطالعه: اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران)، کنفرانس بین المللی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای، انجمن مدیریت ایران، بهمن ۱۳۹۶٫

چکیده مقاله:

هدف در این پژوهش، شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد اخلاق حرفه‌ای در بین کارکنان اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بود. تاکید اصلی پژوهشگر بر تعیین کدهای اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان سازمان موصوف تمرکز داشت. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهش توسعه‌ای کاربردی، از نقطه نظر زمان گردآوری، از نوع اکتشافی و از نظر روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، از نوع میدانی می‌باشد. ضمنا رویکرد تحقیق در پژوهش حاضر از نوع ترکیبی یا آمیخته می‌باشد و مشتمل بر دو روش گراندد تئوری (کیفی) و روش تحلیل محتوای کمّی (کمّی) در نظر گرفته شد. در تحقیق حاضر، برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ای با سوالات باز استفاده گردید. جمعیت آماری مشتمل بر کلیه مدیران شعب و ستاد اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بود. لذا با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه ۱۱۵ نفر در نظر گرفته شد. زمان انجام کار با قلمرو زمانی منطبق و در محدوده زمانی سال ۱۳۹۶ بود. نتایج تحلیل داده‌های گردآوری شده از طریق پرسشنامه با سوالات باز نشان داد که می‌توان برای مشاغل عمومی ۳۱ کد اخلاقی و ۹۳ کد رفتاری در نظر گرفت. ضمناً کدهای اخلاقی ۱)تعامل با ارباب رجوع؛ ۲)تعهد سازمانی؛ ۳)اشرافیت بر امور دارای بیشترین اهمیت شناسایی گردیدند.

واژههای کلیدی

اخلاق، کدهای اخلاقی، کدهای رفتاری، اخلاق حرفه‌ای، سازمان تامین اجتماعی.

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
30 − 17 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دوره MBA در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (درس مدیریت بازاریابی با رویکردی بر بازاریابی داخلی و خارجی)

برگزاری دوره مدیریت بازاریابی در دوره MBA دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (با رویکردی بر بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی)

کتاب مدیریت جامعه‌پذیری سازمانی – چاپ دوم

کتاب  مدیریت جامعه‌پذیری سازمانی –  چاپ دوم مولفین: دکتر جواد