شناسایی و رتبه‌‌بندی پیشایندهای نشاط سازمانی در بین کارکنان سازمان تامین اجتماعی

(مورد مطالعه: اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران)

Recognition and rating of happiness antecedents amongst social security personnel

(Case study: Western Tehran Social Security General Office)

 

پژوهشگران:

دکتر  ناهید حیدری

دکتر جواد فقیهی‌پور

   

عنوان فصلنامه:

Asian Research Journal of Business Management

سال انتشار  فصلنامه:

۲۰۱۸

سال/ شماره  فصلنامه:

Issue 4 (Vol.5), Issn: 2321-9246

لینک دانلود مقاله:

http://saepub.com

رفرنس‌دهی به مقاله:

Heidari, Nahid and Faghihi Pour, Javad (2018), Recognition and rating of happiness antecedents amongst social security personnel (Case study: Western Tehran Social Security General Office), Asian Research Journal of Business Management Issue 4 (Vol.5), Issn: 2321-9246.

چکیده مقاله:

پژوهش حاضر با محوریت نشاط سازمانی و همچنین با هدف شناسایی و رتبه‌‌بندی پیشایندهای نشاط سازمانی در بین کارکنان اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران صورت گرفت. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهش توسعه‌ای کاربردی، از نقطه نظر زمان گردآوری، از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، از نوع میدانی می‌باشد. ضمنا رویکرد تحقیق در پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کمّی – کمّی) می‌باشد و مشتمل بر دو مرحله اصلی (روش بنچ مارک و روش پیمایش) می‌باشد.

جمع‌بندی مطالعات کتابخانه‌ای در خصوص پیشایندهای نشاط سازمانی منجر به شناسایی عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل شغلی، عوامل مدیریتی، عوامل رفاهی و عوامل سازمانی گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل شش‌گانه پیشایندهای نشاط سازمانی (وضعیت کنونی) رابطه معنادار و مثبتی برقرار می‌باشد. همچنین نتایج آزمون فریدمن در خصوص رتبه‌‌بندی پیشایندهای نشاط سازمانی از منظر مدیران حاکی از آنست که در خصوص عوامل فردی، بایستی رویکرد اصلاحی را به ترتیب برای ۱) میزان سلامت جسمی کارکنان؛ ۲)میزان تعامل با همکاران؛ ۳)میزان علاقه به کار و سازمان؛ ۴)‌میزان سرمایه معنوی کارکنان؛ ۵) نوع شخصیت کارکنان؛ ۶) ‌میزان خلاقیت کارکنان؛ ۷) میزان تعلق خاطر کارکنان؛ ۸) میزان سرمایه روانشناختی کارکنان؛ ۹) وضعیت اقتصادی کارکنان؛ در خصوص عوامل شغلی، بایستی رویکرد اصلاحی را به ترتیب برای ۱)میزان رضایت شغلی کارکنان؛ ۲)ویژگی‌های شغلی کارکنان؛ در خصوص عوامل مدیریتی، بایستی رویکرد اصلاحی را به ترتیب برای ۱)میزان حمایت مدیر از کارکنان؛ ۲) میزان اعتماد کارکنان به مدیر، به صورت افزایشی اقدام نمود و گام‌های موثر برای ارتقای آنان برنامه‌ریزی نمود.

واژگان کلیدی

نشاط سازمانی، پیشایندها، عوامل فردی، عوامل شغلی، عوامل مدیریتی، سازمان تامین اجتماعی.

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
29 + 26 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

کتاب کاربرد رفتارشناسی دیسک در مدیریت منابع انسانی

مولف: دکتر جواد فقیهی‌پور با پیشگفتاری از: دکتر آذر صائمیان

کتاب چالش‌های نسلی در سازمان

مولفین: دکتر جواد فقیهی پور –  دکتر ایوب امیری با

دوره خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت قطارهای مسافری رجا (گروه دوم)

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور مخاطبین: کارکنان شرکت قطارهای مسافری رجا