ماه عسل دوم زندگی کاری کارکنان

بدون شک یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران عالی سازمان مبحث مدیریت امور کارکنان می‌باشد چرا که شاید بی‌اغراق بتوان اذعان داشت که سازمان بدو‌ن کارکنان معنایی ندارد. در واقع این کارکنان هستند نیروی اجرایی پیاده‌سازی اهداف سازمانی می‌باشند چنین به نظر می‌رسد که هر جایی که مدیران می‌خواهند بر کارکنان و مسائل مرتبط به آنان یعنی مدیریت منابع انسانی تمرکز نمایند به مفهومی با عنوان فرهنگ سازمانی مواجه می‌گردند. فرهنگ سازمانی که می‌تواند مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، اعتقادات، آداب، رسوم، سنت‌ها، افسانه‌ها، استانداردها و … در یک خانواده، سازمان و بلکه یک جامعه باشد، بایستی از یک نسل به نسل دیگر انتقال داد و این مهم در سازمان یعنی آموزش فرهنگ سازمانی با ابزاری که جامعه‌پذیری سازمانی یا اجتماعی‌سازی کارکنان نام دارد، امکانپذیر است.

در جامعه‌پذیری سازمانی، کارکنان تاز‌ه وارد طی فرایندی با ارزشها و استانداردهای سازمانی تطبیق می‌یابند. چرا که کارکنان تازه وارد از خلاء وارد سازمان نمی‌شوند بلکه از یک خانواده، جامعه با خرده فرهنگ‌هایی متفاوت که متضمن ارزش‌ها و نگرش‌های متنوعی می‌باشند، به سازمان راه می‌یابند. لذا در این مرحله مدیران عالی سعی می‌نمایند تا هر چه زودتر کارکنان را برای همیاری و همکاری در راستای نیل به اهداف سازمانی هماهنگ کنند که می‌توان از این مرحله چرخه عمر کاری کارکنان در سازمان به عنوان ماه عسل اول زندگی کاری کارکنان یاد نمود. در واقع به مثابه دوره‌ ماه عسلی که یک زوج با طی مدت زمان کوتاه، به دنبال رسیدن به یک نقطه فهم مشترک می‌باشند تا بتوانند با تطابق و هماهنگی هر چه بیشتر مسیر زندگی شخصی مشترک خود را طی نمایند، در فرایند جامعه‌پذیری و یا به بیان دیگر ماه عسل اول زندگی کاری کارکنان و مدیر سعی دارند تا فهم مشترک را ایجاد نمایند و به عبارتی انتظارات متقابل را درک و احصا نمایند. اگر توجه کرده باشید از مرحله‌ایی که تشریح گردید با عنوان ماه عسل اول زندگی کاری کارکنان یاد گردید. این بدان معناست که کارکنان نیازمند گذراندن دوره‌ دیگری نیز هستند که در این دوره، ماه عسل دوم زندگی کارکنان می‌باشد.

دوره ماه عسل دوم زندگی کاری به این مطلب اشاره دارد زمانی که کارکنان به زمان خروج از سازمان (بازنشتگی) نزدیک می‌شوند بایستی آنان را آماده نمود. در واقع در دوره ماه عسل اول کارکنان برای ورود به سازمان و دوره ماه عسل دوم کارکنان برای خروج از سازمان آماده می‌شوند. در دوره اول، کارکنان را که با یک نظام ارزشی متفاوت و متنوع به سازمان وارد می‌شوند بایستی همسان‌سازی نمود تا بهتر بتوانند با هماهنگی بیشتر برای میل به اهداف سازمانی به هم‌افزایی برسند و در این حالیست که در ماه عسل دوم، سازمان بایستی کارکنان را که در حدود ۳۰ سال و غالباً به یک مکان فیزیکی با یک گروه همکاران عادت نموده‌اند برای جدا شدن از بدنه سازمان آماده نماید. شاید این مثال دقیقاً تناسبی به این مطلب نداشته باشد لیکن زمانی که یک پیچ و مهره قدیمی را اگر بخواهیم باز کنیم، اگر به یکباره این عمل صورت گیرد احتمال بریدن پیچ متصور است لیکن اگر قبل از هرگونه اقدام، مبادرت به روغن کاری پیچ و مهره کنیم بسیار راحت پیچ از مهره جدا می‌شود. حال این جدا شدن پیچ از مهره، استعاره جدا شدن کارکنان از سازمان را دارد به بیان دیگر مدیران عالی همانند فرایند جامعه‌پذیری بایستی به فکر ایجاد دوره‌ای در زندگی کاری کارکنان در هنگام بازنشتگی باشند تا فرد برای خروج از سازمان آماده گردد. چرا که بدون شک اولین روز بازنشتگی برای کارکنان متعهد، عجین شده با شغل و وفادار بسیار سخت خواهد بود. از سویی این دسته از کارکنان که در حدود ۳۰ سال با تمام وجود در راستای اهداف سازمانی گام برداشته‌اند،آیا با مفهوم بازنشتگی آشنایی کامل را دارند؟ آیا همانند دوره جامعه‌پذیری که می‌بایست مهارت‌هایی را بیاموزند، در این دوره نیز از مهارت‌‌های کافی برخوردارند؟ آیا توان برنامه‌ریزی اوقات فراغت از سازمان را دارند؟ به طور اعم آیا سازمان دغدغه دوران پس از بازنشتگی کارکنان را دارد؟ بدون شک اگر سازمان به مرحله پس از بازنشتگی فکر نماید و در این خصوص دغدغه محور عمل نماید، علاوه بر دستیابی به مسئولیت اجتماعی خود، قطعاً در راستای افزایش تعهد، تعلق خاطر کارکنان کنونی خود و در نهایت افزایش سودآوری سازمانی گام خواهد برداشت.

حال که با مفهوم دوره‌ ماه عسل دوم زندگی کاری کارکنان آشنا شدیم سوال این است که راهکار چیست؟ در این خصوص سازمانها می‌توانند برای یک یا دو سال پایان عمر خدمتی کارکنان، مبادرت به تشکیل دوره‌هایی جهت ارتقا مهارت‌هایی برای رویارویی با مرحله پس از بازنشتگی کارکنان نماید. نکته مهم این است که دوره‌های موصوف نباید کارکنان را دچار عدم انگیزش و بی‌تفاوتی سازمانی نماید و در نهایت می‌توان کارکنان را در ماه آخر قبل از بازنشتگی به همراه همسرانشان در یک استراحتگاه تفریحی برای یک دوره کوتاه‌مدت یک هفته‌ایی گرد هم آورد و فرایند آماده‌سازی کارکنان برای خروج از سازمان را با برگزاری ماه عسل دوم، تکمیل نمود.

از همفکری‌های جناب مهندس یزدی‌نژاد برای تهیه این مطلب تقدیر و تشکر را دارم.

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
16 − 4 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دکتر جواد فقیهی‌پور

افتخارم این است که…

افتخارم این است که… همیشه نسبت به فردای خود کم

دوره MBA در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (درس مدیریت بازاریابی با رویکردی بر بازاریابی داخلی و خارجی)

برگزاری دوره مدیریت بازاریابی در دوره MBA دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (با رویکردی بر بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی)