پورت‌های تصمیم‌گیری کارکنان

 

به نظر شما کارکنان در سازمان چگونه در موقعیت‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که به طور کلی کارکنان در مواجهه با مسائل سازمانی به دو شیوه اقدام به تصمیم‌گیری می‌نمایند.

دسته اول از کارکنان تمامی ورودی‌ها و یا به عبارتی پورت‌های خود را به منابع اطلاعاتی باز گذاشته‌اند و هر آنچه ممکن است اطلاعات و یا داده‌های لازم در خصوص موضوع مورد تصمیم را دریافت و پس از تحلیل آنها و تطبیق با شرایط مکانی و زمانی، اخذ تصمیم بهینه را انجام می‌دهند.

اما دسته دوم به دلایلی نظیر عدم اعتماد، ضعف در قدرت تحلیل سریع و … سهواً یا عمداً به جز یک پورت، تمامی پورت‌های خود را به منابع اطلاعاتی اطراف خود می‌ببندند.

حال این سوال پیش می‌آید که این دسته از کارکنان چگونه عمل تصمیم‌گیری را انجام می‌دهند؟ به نظر می‌رسد کارکنان در این حالت، گوش شنوا ندارند و سعی می‌نمایند تا با تعیین یک یا چند مرجع (بت) تصمیم‌گیری‌های خود را از طریق اخذ مشورت با آنان و یا با الگوبرداری از گفتار و رفتار آنان انجام دهند. به بیان دیگر این دسته از کارکنان پیرو هستند و از چارچوب ذهنی محدودی برخوردارند.

به طور معمول نباید دسته اول کارکنان در فرایند تصمیم‌گیری با مشکلی برخورد نمایند لیکن دسته دوم به احتمال زیاد مشکلات عدیده‌ای را در این خصوص خواهند داشت که می‌تواند از عدم تطبیق الگوهای مرجع با موقعیت‌های تصمیم‌گیری نشات  گرفته شده باشد. شاید بتوان با استفاده از دوره‌های آموزشی حل مساله و تصمیم‌گیری، مشکل این دسته از کارکنان را مرتفع نمود.

 

نویسنده نوشته: دکتر جواد فقیهی پور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
19 − 13 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

کتاب چالش‌های نسلی در سازمان

مولفین: دکتر جواد فقیهی پور –  دکتر ایوب امیری با

دوره خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت قطارهای مسافری رجا (گروه دوم)

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور مخاطبین: کارکنان شرکت قطارهای مسافری رجا

دکتر جواد فقیهی‌پور

افتخارم این است که…

افتخارم این است که… همیشه نسبت به فردای خود کم