کارفرمای برگزیده و برندینگ کارفرما

علیرغم روابط ضعیف بین کارکردهای بازاریابی و منابع انسانی، شرکت‌ها‌ به تدریج در حال درک این موضوع هستند که همراستا نمودن تصویر داخلی و خارجی شرکت با هویت داخلی یا  تعلق خاطر کارکنان، یک فرصت طلایی را برای بخش منابع انسانی به منظور حصول به جایگاهی بالاتر در دنیای کسب و کار، فراهم می‌کند. اهمیت این موضوع برای بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی فعال در امر برندینگ جهانی ثابت شده است و می‌توان به نقش برندینگ و ارتباطات برندینگ در روند اتخاذ تصمیمات استراتژیک به عنوان بخشی از فرایند جهانی‌‌سازی نگاه کرد. شاید حتی بتوان گفت که دلیل اصلی اهمیت این مقوله از سوی شرکت‌ها، به خاطر اجباری ‌است که در امر رقابت برای تصاحب افراد با استعداد بوجود آمده است (کایرن کراس، ۲۰۰۳)، تبدیل شدن به کارفرمای برگزیده (۱)، اجباری اصلی برای منابع انسانی ‌محسوب می‌شود (ففر، ۱۹۹۸). اینگونه استراتژی به سازمانی بستگی دارد که در حال ساخت یک برند کارفرمای قوی در بازار کار برای جذب افراد با استعداد و حفظ کارمندان فعلی است. تبدیل شدن به کارفرمای برگزیده، توسعه‌ی ارزش پیشنهادی کارکنان (۲) و ایجاد یک برند کافرما براساس شناخت و توسعه‌ی منابع داخلی ارزشمند از سرمایه‌ی انسانی (یعنی دانش و تجربه‌ای که در سازمان جریان دارد) و سرمایه‌ی رابطه‌ای(۳) (به شکل فرهنگ و سطوح بالایی از هویت کارکنان) بنا می‌شوند. نقش آینده‌ی منابع انسانی‌ در حرکت به سمت حفظ موفقیت‌های بلند‌مدت و پایدار سازمانی در آشکارسازی، کشف و به حداکثر رساندن این منابع خلاصه می‌گردد (اسپارو و همکاران، ۲۰۰۴).


(۱)Employer  of choice

(۲)Employee value proposition

(۳)Relational  capital

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
14 − 2 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

کتاب مدیریت جامعه‌پذیری سازمانی – چاپ دوم

کتاب  مدیریت جامعه‌پذیری سازمانی –  چاپ دوم مولفین: دکتر جواد

کتاب مدیریت بازنشستگی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی

کتاب مدیریت بازنشستگی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی مولفین: دکتر