روش تحقیق به زبان ساده؛ پژوهش کیفی – چاپ دوم

 
مولفین: دکتر طهمورث حسنقلی‌پور یاسوری
دکتر جواد فقیهی پور
سمیه فقیهی پور
شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۹۵۶۰۲-۰-۲
سال انتشار: ۱۳۹۷ – چاپ دوم
ناشر: دارالفنون
تعداد صفحه: ۷۵۸
قطع: وزیری
تیراژ: ۵۰۰ جلد

              جهت تهیه کتاب‌های معرفی شده در این وب‌سایت با مسئول پخش، آقای زمانی‌فر  (۰۹۳۵۴۲۴۶۸۵۲) تماس حاصل نمایید.


مقدمه‌ مولفین (دکتر طهمورث حسنقلی‌پور یاسوری، دکتر جواد فقیهی‌پور، سمیه فقیهی‌پور)

در گذشته پژوهشگران تمایل بسیاری جهت به كارگيري روش‌هاي كمّی در پژوهش‌هاي خود داشتند. سالها به طول انجاميد تا آنان دریافتند، روش‌هاي كمّی براي بررسی تمامی ابعاد یك پدیده اجتماعی یا سازمانی، به تنهایی مناسب نيستند. بنابراین، در پاسخ به نارسایی‌هاي روش‌شناسی كمّی، موج دوم روش‌شناسی یعنی روش‌شناسی کیفی پدید آمد. در موج دوم، پژوهشگران با به‌كارگيري روش‌هاي تحقيق كيفی، توجه خود را از لایه‌هاي سطحی پدیده‌ها به لایه‌هاي درونی‌تر معطوف كردند.

در این میان چیزی که ذهن مولفین کتاب حاضر را بیش از همه به خود مشغول کرده بود، فقدان کتابی جامع بود که به صورت منسجم به کلیه روش‌های تحقیق کیفی پرداخته باشد. در حالیکه در اکثر موارد به صورت پراکنده و ثقیل به این مقوله پرداخته شده است، در این کتاب سعی شده تا بهترین و مناسب‌ترین تعاریف و مطالب مرتبط، گردآوری و با بیانی ساده مطرح گردد و از طرفی نیز به صورت جامع به کلیه روش‌های تحقیق کیفی در یک دسته‌بندی جدید پرداخته شود و خواننده را از سردرگمی بین کتب متعددی که هر یک تنها به بخشی از این روش‌ها پرداخته‌اند، نجات بخشد.

از دیگر ویژگی‌های بارز این کتاب که هدف از تهیه آن، آشنایی پژوهشگران با مفاهیم کلی روش‌های پژوهش کیفی است، وجود مثال‌های کاربردی و متعدد برای هر یک از روش‌هاست که برای تسهیل در فهم بهتر مطالب، این مثال‌ها در پیوست هر فصل آمده است. در این پیوست‌ها، پژوهش‌های متعددی که به روش‌های مختلف کیفی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، معرفی گردیده است تا دسترسی علاقه‌مندان به این مطالب تسهیل گردد. همچنین در کادرهایی به نام «بیشتر بدانیم» توضیحات بیشتری برای علاقه‌مندان جهت درک کاملی از مطالب آورده شده است.

مولفین کتاب حاضر، با تألیف سری کتاب‌های «روش تحقیق به زبان ساده» سعی کرده‌اند تا با رویکردی نوین و بیانی ساده و قابل فهم بهمراه ذکر مثال‌های متعدد شرایطی را فراهم آورند تا دانشجویان و علاقه‌مندان با مشکلات کمتری به مطالعه این مهم بپردازند. بر این اساس بعد از کتاب مبانی روش تحقیق و کتاب روش تحقیق کمّی، در این کتاب به روش تحقیق کیفی پرداخته‌اند و سعی کرده‌اند در قالب این سه کتاب، تمامی نیازهای پژوهشگران، دانشجویان و مدرسان عزیز را جهت تفهیم و ارائه و انتقال مطالب مرتفع سازند. در پایان از تمامی خوانندگان و دانشجویان عزیز، خواستاریم که در راستای هر چه بهتر شدن این مجموعه، نظرات خود را به ایمیل Thyasory@ut.ac.ir ارسال نمایند.


فهرست مطالب

فصل اول: درآمدی بر پژوهش كيفي

۱-‌۱- مقدمه         ۲

۱-‌۲- تعريف پژوهش كيفي  ۳

۱-‌۳- ويژگي‌هاي پژوهش كيفي        ۴

۱-‌۴- اجزاي پژوهش كيفي   ۴

۱-‌۵- انواع پژوهش كيفي     ۵

۱-‌۶- فرايند پژوهش كيفي   ۷

۱-‌۷- منابع طرح پرسش در پژوهش‌های کیفی   ۱۲

۱-‌۸- زمينه تحقيق، مكان تحقيق و صحنه تحقيق           ۱۵

۱-‌۹- روش‌شناسي پژوهش   ۱۸

۱-‌۹-۱- روش‌شناسي پژوهش كمّي    ۱۹

۱-۹-۱-۱- جامعه آماري یا جمعیت آماری         ۱۹

۱-۹-۱-۲- نمونه  ۱۹

۱-۹-۱-۳- نمونه‌گيري        ۱۹

۱-۹-۱-۴-ابزار پژوهش      ۲۰

۱-۹-۱-۵- روايي و پايايي پژوهش کمّی          ۲۰

۱-۹-۱-۶- روش‌هاي تجزيه و تحليل داده‌ها     ۲۲

۱-۹-۱-۷- متغير  ۲۲

۱-۹-۲- روش‌شناسي پژوهش كيفي    ۲۳

۱-۹-۲-۱- محيط پژوهش   ۲۳

۱-۹-۲-۲- نمونه  ۲۴

۱-۹-۲-۳- نمونه‌گيري        ۲۴

۱-۹-۲-۴- روش‌هاي جمع‌آوري داده‌ها            ۲۴

۱-۹-۲-۵- روش‌هاي تجزيه و تحليل داده‌ها     ۲۴

۱-‌۹-‌۲-‌۶- متغير  ۲۵

۱-‌۹-‌۲-‌۷- روايي و پايايي پژوهش كيفي         ۲۵

۱-‌۱۰- تفاوت روش‌شناسی پژوهش کمّی و کیفی            ۲۷

۱-‌۱۱- ارزيابي پس از انجام پژوهش یا ارزیابی پست‌هوک ۳۳

۱-‌۱۲- مميزي پژوهش در پژوهش كيفي          ۳۶

۱-‌۱۳- استراتژي‌هاي مميزي پژوهش  ۳۷

مفاهیم اصلی فصل ۳۹

خلاصه فصل        ۳۹

پرسش‌های فصل   ۴۰

 

فصل دوم: نمونه‌گيري در پژوهش‌ كيفي

۲-۱- مقدمه         ۴۲

۲-۲- تعميم‌پذيري قانون‌گرا و طبيعت‌گرا           ۴۲

۲-۳- انتخاب مشاركت‌كنندگان (فنون نمونه‌گیری) در پژوهش كيفي ۴۴

۲-۳-۱- نمونه‌گيري براي رسيدن به معرف بودن يا قابليت مقايسه    ۴۵

۲-۳-۲- نمونه‌گيري موارد خاص يا يگانه          ۴۵

۲-۳-۳- نمونه‌گيري متوالي يا متواتر    ۵۱

۲-۴- تعیین تعداد نمونه        ۵۹

مفاهیم اصلی فصل ۶۳

خلاصه فصل        ۶۳

پرسش‌های فصل   ۶۳

 

فصل سوم: اعتبار و پايايي در پژوهش‌ كيفي

۳-۱- مقدمه         ۶۶

۳-۲- اعتبار در پژوهش‌هاي كيفي      ۶۸

۳-۲-۱- اعتبارپذيري          ۷۰

۳-۲-۲- انتقال‌پذيري          ۷۱

۳-۲-۳- تاييدپذيري           ۷۲

۳-۳- انواع اعتبار   ۷۳

۳-۳-۱- اعتبار سازه‌اي        ۷۳

۳-۳-۲- اعتبار دروني         ۷۳

۳-۳-۳- اعتبار بيروني‌         ۷۴

۳-۴- پايايي در پژوهش‌هاي كيفي     ۷۵

۳-۵- نگاه پارادايمي به مفاهيم اعتبار و پايايي    ۷۷

مفاهیم اصلی فصل ۸۲

خلاصه فصل        ۸۲

پرسش‌های فصل   ۸۲

پیوست شماره ۱: اهميت روايي           ۸۳

پیوست شماره ۲: مكتب آيوا   ۸۹

پیوست شماره ۳: مکتب فرانکفورت      ۹۱

پیوست شماره ۴: مكتب شيكاگو          ۹۷

فصل چهارم: کاربرد نرم‌افزار در پژوهش‌ كيفي

۴-۱- مقدمه         ۱۰۶

۴-۲- استفاده از رايانه در تجزيه و تحليل داده‌هاي كيفي    ۱۰۷

۴-۳- نرم‌افزارهاي تخصصي خاص داده‌هاي كيفي          ۱۱۰

۴-۳-۱- برنامه‌هاي كلمه‌پرداز           ۱۱۲

۴-۳-۲- برنامه‌هاي بازيابي كننده متن ۱۱۲

۴-۳-۳- برنامه‌هاي مديريت متن       ۱۱۳

۴-۳-۴- برنامه‌هاي كد‌گذاري و بازيابي            ۱۱۴

۴-۳-۵- برنامه‌هاي ساخت تئوري      ۱۱۴

۴-۳-۶- برنامه‌هاي ساخت شبكه مفهومي        ۱۱۵

۴-۴- مزاياي نر‌م‌افزارهاي تحليل داده‌هاي كيفي ۱۱۷

۴-۵- معایب نر‌م‌افزارهاي رايانه‌اي در تحليل داده‌هاي كيفي           ۱۲۰

۴-۶- انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار برای تحلیل داده‌های پژوهش کیفی          ۱۲۴

مفاهیم اصلی فصل ۱۲۶

خلاصه فصل        ۱۲۷

پرسش‌های فصل   ۱۲۷

 

فصل پنجم: پژوهش ترکیبی

۵-۱- مقدمه         ۱۳۰

۵-۲- پارادایم پراگماتیسم؛ بنیان فلسفی پژوهش ترکیبی    ۱۳۱

۵-۳- روش‌شناسی پژوهش ترکیبی     ۱۳۲

۵-۳-۱- جنبش روش‌شناختی کمّی     ۱۳۳

۵-۳-۲- جنبش روش‌شناختی کیفی     ۱۳۳

۵-۳-۳- جنبش روش‌شناختی ترکیبی  ۱۳۳

۵-۴- نوع‌شناسی پژوهش ترکیبی       ۱۳۴

۵-۴-۱- نوع‌شناسی پژوهش ترکیبی مورس       ۱۳۷

۵-۴-۲- نوع‌شناسی پژوهش ترکیبی کرسول و کرسول و همکاران    ۱۳۸

۵-۴-۳- نوع‌شناسی پژوهش ترکیبی تشکري و تدلی        ۱۴۲

۵-۴-۴- نوع‌شناسی پژوهش ترکیبی گرین و کاراسلی       ۱۴۹

۵-۵- واكاوي پارادايم‌هاي سه‌گانه (كمي، كيفي و تركيبي) ۱۵۲

مفاهیم اصلی فصل ۱۵۷

خلاصه فصل        ۱۵۷

پرسش‌های فصل   ۱۵۷

پیوست شماره ۵: استدلال‌های قیاسی، استقرایی و حدسی ‌در پژوهش ۱۵۸

فصل ششم: معرفت‌شناسی

۶-۱- مقدمه         ۱۷۰

۶-۲- تعریف‌ معرفت‌شناسي  ۱۷۰

۶-۳- معرفت‌شناسي اثبات‌گرا (تجربه‌گرايي)       ۱۷۲

۶-۳-۱- معرفت‌شناسي اثبات‌گرا و علم مديريت و سازمان  ۱۷۲

۶-۳-۲- نقدي بر رويکرد معرفت‌شناسي اثبات‌گرا            ۱۷۳

۶-۴- معرفت‌شناسي تفسيري            ۱۷۵

۶-۴-۱- معرفت‌شناسي تفسيري و علم مديريت و سازمان  ۱۷۶

مفاهیم اصلی فصل ۱۸۱

خلاصه فصل        ۱۸۱

پرسش‌های فصل   ۱۸۱

 

فصل هفتم: تحلیل تاریخی

۷-۱- ديرينه‌شناسي و تبار‌شناسي        ۱۸۴

۷-۱-۱- مقدمه     ۱۸۴

۷-۱-۲- ديرينه‌شناسي        ۱۸۶

۷-۱-۳- روش دیرینه‌شناسی فلسفی    ۱۸۶

۷-۱-۴- هدف ديرينه‌شناسي ۱۸۸

۷-۱-۵- تقابل دیرینه‌شناسی و هرمنوتیک         ۱۸۹

۷-۱-۶- آستانه‌های فوكویی ۱۹۰

۷-۱-۷- نقدی بر روش دیرینه‌شناسی  ۱۹۲

۷-۱-۸- گذر ديرينه‌شناسي بر تبار‌شناسي          ۱۹۳

۷-۱-۹- تبارشناسي، تكميل روش ديرينه‌شناسي  ۱۹۴

۷-۱-۱۰- تبارشناسی          ۱۹۵

۷-۱-۱۱- ويژگي‌هاي ديرينه‌شناسي و تبارشناسي            ۱۹۷

۷-۱-۱۲- نارسايي‌هاي ديرينه‌شناسي و تبار‌شناسي          ۱۹۸

۷-۲- روش تحقیق تاریخی‌   ۲۰۲

۷-۲-۱- مقدمه     ۲۰۲

۷-۲-۲- ضرورت روش‌ تحقیق تاريخي ۲۰۲

۷-۲-۳- ماهیت پدیده‌های تاریخی     ۲۰۴

۷-۲-۴- اصول اساسی در روش‌های تاریخی      ۲۰۵

۷-۲-۵- مراحل انجام یک تحقیق تاریخی        ۲۰۶

۷-۲-۶- علمی بودن تحقیق تاریخی    ۲۰۷

۷-۲-۷- ويژگي روش‌ تحقیق تاريخي  ۲۰۸

۷-۲-۸- انواع منابع تحقیق تاریخی     ۲۰۹

۷-۲-۹- نقد اسناد  ۲۱۰

۷-۲-۱۰- مسائل و مشکلات موجود در روش‌های تاریخی ۲۱۰

۷-۲-۱۱- نکات مثبت روش‌های تاریخی          ۲۱۱

۷-۲-۱۲- نقد فوكو بر روش‌های تاريخی          ۲۱۲

۷-۲-۱۳- محاسن و معايب روش‌هاي تاريخي   ۲۱۳

۷-۳- تاريخ شفاهي            ۲۱۵

۷-۳-۱- مقدمه     ۲۱۵

۷-۳-۲- تعريف تاريخ شفاهي            ۲۱۷

۷-۳-۳- پیشینه تاریخ شفاهی در ایران ۲۱۹

۷-۳-۴- تاریخ شفاهی در خارج از ایران            ۲۲۳

۷-۳-۵- تاريخ شفاهي؛ ابزاري قوي در مطالعات كيفي      ۲۳۰

۷-۳-۶- اشتراکات تاريخ شفاهي و روش‌هاي كيفي          ۲۳۳

۷-۳-۷- روند تكاملي تاريخ شفاهي     ۲۳۳

۷-۳-۸- تحولات پارادایمی تاریخ شفاهی          ۲۳۹

۷-۳-۹- تكنيك مصاحبه در تاريخ شفاهي         ۲۴۱

۷-۳-۱۰- تاريخ شفاهي همچون يك پروژه عدالت اجتماعي           ۲۴۲

۷-۳-۱۱- شهادت‌ در قالب تاريخ شفاهي          ۲۴۳

۷-۳-۱۲- برتری‌های روش تاريخ شفاهي         ۲۴۳

۷-۳-۱۳- نتايج به كارگيري تاريخ شفاهي در مطالعات اجتماعي       ۲۴۴

مفاهیم اصلی فصل ۲۴۵

خلاصه فصل        ۲۴۶

پرسش‌های فصل   ۲۴۶

 

فصل هشتم: تحلیل میدانی

۸-۱- روش تحقيق ميداني    ۲۵۰

۸-۱-۱- مقدمه     ۲۵۰

۸-۱-۲- منطق تحقيق ميداني           ۲۵۰

۸-۱-۳- تاريخچه تحقيق ميداني        ۲۵۱

۸-۱-۴- ويژگي‌هاي تحقيق ميداني     ۲۵۴

۸-۱-۵- مزايا و معايب تحقيق ميداني  ۲۵۶

۸-۱-۶- انسان‌شناسي و قوم‌نگاري، علوم مبتني بر روش تحقيق ميداني         ۲۵۷

۸-۱-۷- تحقيق ميداني و مطالعه موردي           ۲۵۹

۸-۱-۸- فرايند تحقيق ميداني           ۲۵۹

۸-۱-۹- گردآوري و ثبت داده‌ها در تحقیق میدانی           ۲۶۲

۸-۱-۱۰- الزامات پژوهش ميداني      ۲۶۷

۸-۱-۱۱- تجزيه و تحليل داده‌ها در تحقیق میدانی          ۲۶۹

۸-۱-۱۲- روایی و پايايي در تحقیق میدانی       ۲۶۹

۸-۱-۱۲-۱- روایی در تحقيق ميداني  ۲۷۰

۸-۱-۱۲-۲- پايايي در تحقيق ميداني  ۲۷۱

۸-۲- قوم‌نگاری    ۲۷۲

۸-۲-۱- مقدمه     ۲۷۲

۸-۲-۲- تعریف تحقیق قوم‌نگاری       ۲۷۳

۸-۲-۳- دوره‌های قوم‌نگاري ۲۷۳

۸-۲-۴- روش‌های قوم‌نگاری‌           ۲۷۴

۸-۲-۵- ویژگي‌های پژوهش قوم‌نگاری           ۲۷۶

۸-۲-۶- قلمرو موضوعي تحقیق قوم‌نگاری        ۲۷۸

۸-۲-۷- کاربرد تحقیق قوم‌نگاری       ۲۷۹

۸-۲-۸- قوم‌نگاري به مثابه یک تكنیک، نظریه، روش یا ژانر          ۲۸۱

۸-۲-۹- مراحل اجراي قوم‌نگاري       ۲۸۴

۸-۲-۱۰- ابزار جمع‌آوری اطلاعات در تحقیق قوم‌نگاری    ۲۸۵

۸-۲-۱۱- قوم‌نگاری کاربردی           ۲۸۵

۸-۲-۱۱-۱- تعریف قوم‌نگاری کاربردی           ۲۸۵

۸-۲-۱۱-۲- سیر تحول قوم‌نگاری کاربردی      ۲۸۶

۸-۲-۱۱-۳- فرهنگ و قوم‌نگاری کاربردی       ۲۸۸

۸-۲-۱۱-۴- کاربردهای قوم‌نگاری کاربردی     ۲۸۹

۸-۲-۱۱-۵- گسترش قوم‌نگاری کاربردی         ۲۹۰

۸-۲-۱۱-۶- انتقاد از قوم‌نگاری کاربردی          ۲۹۱

۸-۲-۱۱-۷- معیارهای سودمندی قوم‌نگاری کاربردی      ۲۹۱

۸-۲-۱۱-۸- مباحث اصول اخلاقی در قوم‌نگاری کاربردی ۲۹۲

۸-۳- تک‌نگاری    ۲۹۲

۸-۳-‌۱- مقدمه     ۲۹۲

۸-۳-۲- تعریف تگ‌نگاري   ۲۹۲

۸-۳-۳- تاريخچه تك‌نگاري ۲۹۳

۸-۳-۴- ویژگی‌های تک‌نگاری         ۲۹۵

۸-۳-۵- مراحل مطالعه روستا به شیوه تک‌نگاری ۲۹۷

۸-۳-۶- روش جمع‌آوري اطلاعات در تک‌نگاری ۲۹۸

۸-۴- مشاهده مشاركتي       ۲۹۹

۸-۴-‌۱- مقدمه     ۲۹۹

۸-۴-۲- انواع مشاهده         ۳۰۱

۸-۴-۳- تاريخچه مشاهده مشاركتي    ۳۰۵

۸-۴-۴- تعریف مشاهده مشاركتي      ۳۰۷

۸-۴-۵- روش‌هاي مشاهده مشاركتي  ۳۱۰

۸-۴-۶- مزايا و معايب روش مشاهده مشاركتي  ۳۱۶

۸-۴-۷- عوامل مؤثر در مشاهده مشارکتی         ۳۱۹

۸-۴-۸- نقش پژوهشگر در مشاهده مشارکتی    ۳۲۰

۸-۵- پژوهش عملي مشاركتي           ۳۲۱

۸-۵-‌۱- مقدمه     ۳۲۱

۸-۵-۲- تعريف پژوهش عملي مشاركتي           ۳۲۱

۸-۵-۳- مزایا و معایب پژوهش عملي مشاركتي  ۳۲۵

۸-۵-۴- پژوهشگر پژوهش عملي مشاركتي       ۳۲۶

۸-۵-۵- اصول راهنماي پژوهش عملي مشاركتي ۳۲۸

۸-۵-۶- مراحل پژوهش عملي مشاركتي          ۳۳۰

۸-۵-۷- ابزار پژوهش عملي مشاركتي ۳۳۱

۸-۵-۸- اعتبار و پايايي در پژوهش عملي مشاركتي         ۳۳۴

۸-۶- مطالعه موردی           ۳۳۵

۸-۶-۱- مقدمه     ۳۳۵

۸-۶-۲- تعریف مطالعه موردی          ۳۳۶

۸-۶-۳- کاربرد و اهمیت مطالعه موردی           ۳۳۶

۸-۶-۴- خصوصیات مطالعه موردی     ۳۳۷

۸-۶-۵- مزایا و معایب مطالعه موردی ۳۳۷

۸-۶-۶- مراحل مطالعه موردی          ۳۳۹

۸-۶-۷- تفاوت قوم‌نگاری با مطالعه موردی       ۳۴۱

۸-۷- روش گروه كانوني      ۳۴۱

۸-۷-‌۱- مقدمه     ۳۴۱

۸-۷-‌۲- تعریف روش گروه‌ کانونی      ۳۴۳

۸-۷-‌۳- هدف از ایجاد گروه کانونی    ۳۴۴

۸-۷-‌۴- تعداد افراد گروه کانونی        ۳۴۵

۸-۷-۵- نقاط قوت گروه‌ کانونی         ۳۴۵

۸-۷-۶- نقاط ضعف گروه‌ کانونی       ۳۴۶

۸-۷-۷- نحوه اجرای گروه‏ کانونی      ۳۴۸

۸-۷-۸- روش گروه کانونی آنلاین      ۳۴۸

۸-۷-۹- مسایل و مفاهیم مهم در طرح‌های گروه‌های کانونی         ۳۴۹

۸-۷-۱۰- انواع طرح گروه‌های کانونی ۳۵۱

مفاهیم اصلی فصل ۳۵۲

خلاصه فصل        ۳۵۲

پرسش‌های فصل   ۳۵۲

پیوست شماره ۶: تحلیل اتنوگرافیک      ۳۵۵

پیوست شماره ۷: نمونه مطالعات تک‌نگاری         ۳۵۸

پیوست شماره ۸: نمونه مطالعات مطالعه موردی    ۳۶۴

 

فصل نهم: تحلیل متن و کلام

۹-۱- پديدار‌شناسي ۳۷۰

۹-۱-۱- مقدمه     ۳۷۰

۹-۱-۲- تاريخچه پديدار‌شناسي         ۳۷۰

۹-۱-۳- تعریف پديدارشناسي            ۳۷۱

۹-۱-۴- پديدارشناسي توصيفي يا تفسيري         ۳۷۴

۹-۲- هرمنوتيك   ۳۸۰

۹-۲-۱- مقدمه     ۳۸۰

۹-۲-۲- تأويل‌شناسي يا هرمنوتيك    ۳۸۳

۹-۲-۲-‌۱- هرمنوتيک کلاسيک        ۳۸۳

۹-۲-۲-۲- هرمنوتيک فلسفي           ۳۸۵

۹-۲-۲-۳-  هرمنوتيک انتقادي         ۳۸۶

۹-۲-۳- نقدي بر رويكرد هرمنوتيكي در مطالعات مديريت و سازمان ۳۹۳

۹-۲-۴- طبقه‌بندی روش‌های هرمنوتیک          ۳۹۴

۹-۲-۴-‌۱- از حیث ادوار تاریخی        ۳۹۴

۹-۲-۴-۲- ‌از نظر کاربرد آن ۳۹۶

۹-۲-۵- تقابل بین هرمنوتیک فلسفی و تفکر اسلامی       ۳۹۹

۹-۲-۶- روش هرمنوتیکی و اسلام     ۴۰۰

۹-۲-۷- انتقاداتی به روش‌شناسي هرمنوتيكي    ۴۰۱

۹-۳- تحلیل محتوا ۴۰۴

۹-۳-۱- مقدمه     ۴۰۴

۹-۳-۲-تعریف تحليل محتوا ۴۰۶

۹-۳-۳- ویژگي‌ها و شروط تحليل محتوا          ۴۰۹

۹-۳-۴- کاربردهاي روش تحليل محتوا            ۴۱۱

۹-۳-۵- مزايای تحليل محتوا            ۴۱۳

۹-۳-۶- معایب تحليل محتوا ۴۱۳

۹-۳-۷- انواع تحلیل محتوا   ۴۱۴

۹-۳-۷-۱- تحليل محتواي كمي        ۴۱۵

۹-۳-۷-۲- تحليل محتواي كيفي       ۴۱۷

۹-۳-۷-‌۲-۱- مفاهيم اصلی در تحليل محتواي كيفي       ۴۱۸

۹-۳-۷-‌۲-‌۲-‌ رويكردهاي تحليل محتواي كيفي ۴۲۳

۹-۳-۷-‌۲-۳-‌  قابليت اطمينان در تحليل محتواي كيفي    ۴۲۸

۹-۳-۸- مراحل تحليل محتواي کمي و کيفي     ۴۳۱

۹-۳-۹- طرح‌های تحلیل محتوا         ۴۳۵

۹-۳-۱۰- فنون تحلیل محتوا            ۴۴۰

۹-۴- نشانه‌شناسی ۴۴۱

۹-۴-‌۱- مقدمه     ۴۴۱

۹-۴-‌۲- تعریف نشانه‌شناسی ۴۴۳

۹-۴-۳- زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی    ۴۴۴

۹-۴-۴- رویکردهای نشانه‌شناسی      ۴۴۴

۹-۴-۵- عناصر نشانه‌شناسی ۴۴۵

۹-۴-۶- تفاوت نشانه‌شناسی و هرمنوتیک         ۴۴۶

۹-۴-۷- تفاوت نشانه‌شناسی با سایر رشته‌های مرتبط       ۴۴۶

۹-۴-۸- فرآیند نشانه‌شناسی ۴۴۷

۹-۴-۹- نقاط قوت نشانه‌شناسی        ۴۴۸

۹-۴-۱۰- نقاط ضعف نشانه‌شناسی     ۴۴۸

۹-۵- تحلیل روایت            ۴۴۹

۹-۵-۱- مقدمه     ۴۴۹

۹-۵-۲- تعریف تحليل روايت (تحليل داستان یا تحلیل اسطوره)       ۴۵۰

۹-۵-۳- ویژگی‌ها و اجزای روایت‌ها    ۴۵۳

۹-۵-۴- تحلیل ساختاری روایت‌ها      ۴۵۹

۹-۵-۵- روایت‌های تاریخ زندگی (اتو‌بیو‌گرافی‌)   ۴۶۳

۹-۵-۶- مصاحبه‌های روایتی-بیو گرافیک         ۴۶۶

۹-۵-۶-۱- عناصر مصاحبه‌ی روایتی   ۴۶۷

۹-۵-۷- روايت‌شناسى ساختارگرا        ۴۶۹

۹-۵-۸- تحليل روايت و رولان بارت   ۴۷۰

۹-۵-۹- نقد و ارزیابی تحلیل روایت    ۴۷۲

۹-۶- تحلیل گفتگو ۴۷۳

۹-۶-۱- مقدمه     ۴۷۳

۹-۶-۲- روش اجرای تحلیل گفتگو     ۴۷۴

۹-۶-۳- روش‌شناختی تحلیل گفتگو    ۴۷۶

۹-۶-۴- تناسب تحلیل گفتگو با فرایند تحقیق    ۴۷۶

۹-۶-۵- محدودیت‌های روش تحلیل گفتگو       ۴۷۶

۹-۶-۶- کاربردهای روش تحلیل گفتگو           ۴۷۷

۹-۷- تحلیل گفتمان           ۴۸۹

۹-۷-۱- مقدمه     ۴۸۹

۹-۷-۲- تعریف گفتمان       ۴۹۰

۹-۷-۳- تعریف تحليل گفتمان           ۴۹۲

۹-۷-۴- قابليت‌ها و كاركردها تحليل گفتمان     ۴۹۴

۹-۷-۵- مراحل اجراي تحليل گفتمان  ۴۹۵

۹-۷-۶- سطوح تحليل گفتمان           ۴۹۸

۹-۷-۷- روايي و پايايي در تحليل گفتمان         ۵۰۴

۹-۷-۸- پیش‌فرض‌های تحليل گفتمان            ۵۰۵

۹-۷-۹- اهداف تحليل گفتمان           ۵۰۵

۹-۷-۱۰- كاربرد تحليل گفتمان         ۵۰۶

۹-۷-۱۱- شرايط و ضرورت‌هاي ظهور تحليل گفتمان       ۵۰۷

۹-۷-۱۲- نقاط قوت و ضعف تحليل گفتمان      ۵۱۰

۹-۷-۱۳- تحلیل گفتمان انتقادي        ۵۱۱

۹-۷-۱۴- رويكردهاي تحليل گفتمان انتقادي    ۵۱۲

۹-۷-۱۵- اصول تحليل گفتمان انتقادي            ۵۱۸

۹-۷-۱۶- آسيب‌هاي جدي در استفاده از روش تحليل گفتمان          ۵۱۹

۹-۸- تحلیل تم     ۵۲۰

۹-۸-۱- مقدمه     ۵۲۰

۹-۸-۲- تعریف تم ۵۲۰

۹-۸-۳- تعریف تحلیل تم    ۵۲۱

۹-۸-۴- مراحل تجزیه و تحلیل داده‌ها در روش تحلیل تِم  ۵۲۱

۹-۸-۵- مقایسه روش تحلیل تم با سایر روش‌ها ۵۲۳

۹-۸-۶- ابزارها و رو‌ش‌هاي تحلیلیِ تحلیل تم    ۵۲۵

مفاهیم اصلی فصل ۵۲۹

خلاصه فصل        ۵۲۹

پرسش‌های فصل   ۵۲۹

پیوست شماره ۹: نمونه مطالعات پدیدار‌شناسی (فنومنولوژي) ۵۳۳

پیوست شماره ۱۰: نظریه‌پردازان روش‌شناسی هرمنوتیک    ۵۳۸

پیوست شماره ۱۱: نمونه مطالعات تحلیل محتوا    ۵۴۵

پیوست شماره ۱۲: تحلیل نشانه‌شناسی بیلبرد تبلیغاتی بانک پارسیان   ۵۵۷

پیوست شماره ۱۳: نمونه مطالعات نشانه‌شناسي    ۵۶۰

پیوست شماره ۱۴: اتوبیوگرافی دکتر علی‌اکبر ولایتی         ۵۶۲

پیوست شماره ۱۵: نمونه مطالعات تحلیل گفتمان  ۵۶۷

پیوست شماره ۱۶: نمونه مطالعات تحلیل تم        ۵۶۸

 

فصل دهم: فرامطالعه

۱۰-۱- مقدمه       ۵۷۲

۱۰-۲- فرا تحلیل  ۵۷۳

۱۰-۲-۱- مقدمه   ۵۷۳

۱۰-۲-۲- پیشینه‌ی فراتحلیل            ۵۷۴

۱۰-۲-۳- واژه‌شناسي فراتحليل         ۵۷۵

۱۰-۲-۴- تعاریف فراتحلیل  ۵۷۵

۱۰-۲-۵- مفاهيم مرتبط با روش فراتحيل         ۵۷۷

۱۰-۲-۶- هدف فراتحلیل    ۵۸۰

۱۰-۲-۷- اهمیت فراتحلیل   ۵۸۱

۱۰-۲-۸- مزايا و محدوديت‌هاي فراتحلیل        ۵۸۴

۱۰-۲-۹- انواع فراتحليل     ۵۸۷

۱۰-۲-۱۰- فراتحلیل و تحلیل ثانویه   ۵۸۹

۱۰-۲-۱۱- پیش‌فر‌ض‌های فراتحلیل   ۵۹۰

۱۰-۲-۱۲- آزمون تجانس اندازه اثرها  ۵۹۱

۱۰-۲-۱۳- تكنيك‌هاي فراتحليل       ۵۹۱

۱۰-۲-۱۴-  اجرای فراتحلیل ۵۹۵

۱۰-۲-۱۵- ملاك كاربرد روش‌هاي فراتحليل    ۵۹۸

۱۰-۲-۱۶- بسته نرم‌افزارهای تخصصی فراتحلیل           ۵۹۸

۱۰-۲-۱۷- گزارش و تفسیر نهایی نتایج فراتحلیل           ۵۹۹

۱۰-۲-۱۸- ارزشیابی فراتحلیل          ۶۰۰

۱۰-۳- فرا ترکیب  ۶۰۱

۱۰-۳-۱- مقدمه   ۶۰۱

۱۰-۳-۲- تعریف فرا ترکیب ۶۰۲

۱۰-۳-۳- مراحل فرا ترکیب ۶۰۳

۱۰-۳-۴- انواع مطالعات فراتركيبي     ۶۰۴

مفاهیم اصلی فصل ۶۰۸

خلاصه فصل        ۶۰۸

پرسش‌های فصل   ۶۰۹

پیوست شماره ۱۷: نمونه مطالعات فرا‌تحلیل        ۶۱۰

پیوست شماره ۱۸: نمونه مطالعات فرا ترکیب       ۶۱۶

پیوست شماره ۱۹: نمونه مطالعات فرا روش        ۶۲۱

 

فصل یازدهم: گراندد تئوری

۱۱-۱- مقدمه       ۶۲۶

۱۱-۲- روش‌شناسی گراندد تئوری       ۶۲۹

۱۱-۳- ویژگی نظریه‌های ایجاد شده توسط گراندد تئوری   ۶۳۱

۱۱-۴- شباهت‌ها و تفاوت‌های گراندد تئوری با سایر استراتژی‌های پژوهش کیفی         ۶۳۱

۱۱-۵- مراحل اجرای گراندد تئوری     ۶۳۳

۱۱-۵-۱- شناخت مسئله      ۶۳۳

۱۱-۵-۲- تعیین سؤال تحقيق            ۶۳۳

۱۱-۵-۳- روش كار           ۶۳۴

۱۱-۵-۴- نمونه‌گيري نظري‌ ۶۳۸

۱۱-۵-۵- يادداشت‌ها         ۶۳۹

۱۱-۵-۶- دسته‌بندي‌          ۶۳۹

۱۱-۵-۷- تشريح و نوشتن‌    ۶۳۹

۱۱-۶- حساسيت نظري       ۶۴۰

۱۱-۶-۱- حساسيت نظري و خلاقيت  ۶۴۱

۱۱-۶-۲- روش‌هاي ارتقاي حساسيت نظري      ۶۴۲

۱۱-۷- اختلاف‌نظرهای گليزر‌ و استراوس درگراندد تئوري   ۶۴۴

۱۱-۸- اظهارات منتقدانه درباره گراندد تئوري     ۶۴۷

مفاهیم اصلی فصل ۶۴۹

خلاصه فصل        ۶۴۹

پرسش‌های فصل   ۶۴۹

پیوست شماره ۲۰: نمونه مطالعات گراندد تئوری‌   ۶۵۱

 

فصل دوازدهم: سایر روش‌های پژوهش کیفی

۱۲-۱- تحلیل ژانر ۶۶۰

۱۲-۱-۱- مقدمه   ۶۶۰

۱۲-۱-۲- تعریف ژانر         ۶۶۱

۱۲-۱-۳- انواع ژانرها         ۶۶۱

۱۲-۱-۴- پيش زمينه و اهداف تحليل ژانر         ۶۶۵

۱۲-۱-۵- روش‌شناسي تحليل ژانر      ۶۶۶

۱۲-۱-۶- ساختار دروني ژانرهاي ارتباطي         ۶۶۸

۱۲-۱-۷- ويژگي‌هاي درک موقعيتي ژانرهاي ارتباطي      ۶۶۹

۱۲-۱-۸- ساختار بيروني ژانرهاي ارتباطي        ۶۷۱

۱۲-۲- مطالعه پايلوت         ۶۷۲

۱۲-۲-۱- مقدمه   ۶۷۲

۱۲‌-۲-۲- کاربرد مطالعه پايلوت         ۶۷۳

۱۲-۲-۳- مطالعه پايلوت و پديدارشناسي           ۶۷۴

۱۲-۲-۴- مطالعه پايلوت و گراندد تئوری           ۶۷۵

۱۲-۲-۵- مطالعه پايلوت و قوم‌نگاري  ۶۷۵‌

۱۲-۳- تيپ ايده‌آل ۶۷۶

۱۲-۳-۱- مقدمه   ۶۷۶

۱۲-۳-۲- تعريف تيپ ايده‌آل ۶۷۷

۱۲-۳-۳- تبیین مثبت و منفی           ۶۷۸

۱۲-۳-۴- ويژگي‌هاي تيپ ايده‌آل       ۶۷۹

۱۲-۳-۵- انواع تيپ ايده‌آل   ۶۸۱

۱۲-۳-۶- ضرورت تيپ ايده‌آل در تحقيقات اجتماعي        ۶۸۱

۱۲-۳-۷- تيپ ايده‌آل به عنوان ابزار    ۶۸۲

۱۲-۳-۸- تيپ ايده‌آل و ماكس وبر     ۶۸۳

۱۲-۳-۹- زمينه تاريخي تيپ ايده‌آل    ۶۸۳

۱۲-۳-۱۰- ایجادتیپ ايده‌آل ۶۸۵

۱۲-۳-۱۱- تيپ ايده‌آل زنانگي و مردانگي        ۶۸۵

مفاهیم اصلی فصل ۶۸۸

خلاصه فصل        ۶۸۸

پرسش‌های فصل   ۶۸۹

پیوست شماره ۲۱: نمونه مطالعات، مطالعه پايلوت ۶۹۰

 

منابع      ۶۹۳


فهرست نگاره‌ها

نگاره شماره ۵-۱: طرح ترکیبی همزمان زاویه‌بندي           ۱۳۹

نگاره شماره ۵-۲: طرح ترکیبی تو در تو ۱۴۰

نگاره شماره ۵-۳: طرح ترکیبی همزمان-  تغییرپذیر         ۱۴۰

نگاره شماره ۵-۴: طرح ترکیبی متوالی تبیینی     ۱۴۱

نگاره شماره ۵-۵: طرح ترکیبی متوالی- اکتشافی ۱۴۱

نگاره شماره ۵-۶: طرح ترکیبی متوالی- تغییرپذیر ۱۴۲

نگاره شماره ۵-۷: ساختار استدلال قیاسی          ۱۵۹

نگاره شماره ۵-۸: ساختار استدلال استقرایی       ۱۶۰

نگاره شماره ۵-۹: قیاس استدلال‌های سه‌گانه     ۱۶۱

نگاره شماره ۷-۱: قلمرو تاريخ شفاهي  ۲۳۰

نگاره شماره ۸-۱: اتنوگرافیک ۳۵۵

نگاره شماره ۱۰-۱: انواع فرامطالعه      ۵۷۳

نگاره شماره ۱۰-۲: گام‌هاي فراترکیب  ۶۰۳


فهرست جداول

جدول شماره ۱-۱: نقاط قوت و ضعف رو‌ش شناسی كيفی   ۲۶

جدول شماره ۱-۲: تفاوت‌های روش پوزيتيويستي و روش پساپوزيتيويستي        ۲۸

جدول شماره ۱-۳: تفاوت‌هاي عمده روش‌شناسي كمي و كيفي         ۳۱

جدول شماره ۱-۴: مقایسه دو رويكرد پژوهش كيفي و كمي            ۳۲

جدول شماره ۱-۵: مقایسه ویژگی‌های تحقیق کمی و کیفی            ۳۳

جدول شماره ۲-۱: مقايسه رو‌ش‌هاي نمونه‌گيري احتمالي و غير احتمالي          ۵۴

جدول شماره ۳-۱: تكنيك‌هاي ايجاد اعتبار        ۷۲

جدول شماره ۳-۲: تكنيك‌هاي آزمون اعتبار در تحقيقات كيفي         ۷۴

جدول شماره ۳-۳: تكنيك‌هاي آزمون پايايي در تحقيقات كيفي        ۷۷

جدول شماره ۳-۴: اعتبار و پايايي در پارادايم‌هاي مختلف   ۷۹

جدول شماره ۳-۵: انواع روايي            ۸۵

جدول شماره ۴-۱: موارد استفاده نرم‌افزارهاي رايانه‌اي در مطالعات كيفي         ۱۱۱

جدول شماره ۴-۲: دسته‌بندی شش‌گانه انواع نرم‌افزارهای تحلیل داده‌های کیفی            ۱۱۶

جدول شماره ۵-۱: ماتریس روش‌ها – رشته‌ها     ۱۴۴

جدول شماره ۵-۲: اهداف طرح تحقیق ترکیبی    ۱۴۹

جدول شماره ۵-۳: نوع شناسی طرح‌هاي روش‌هاي ترکیبی ۱۴۹

جدول شماره ۵-۴: طرحواره‌اي از واكاوي پارادايم‌هاي سه‌گانه          ۱۵۶

جدول شماره ۹-۱: مراحل تکاملی روش‌های هرمنوتیک از حیث ادوار تاریخی   ۳۹۶

جدول شماره ۹-۲: انواع روش‌های هرمنوتیک از نظر کاربرد            ۳۹۷

جدول شمارة ۹-۳: مثال‌هایی از واحدهاي معنا، واحد معناي فشرده شده و کدها ۴۲۱

جدول شمارة ۹-۴: مثال‌هایی از کدها، مقوله‌ها و زیرمقوله‌ها و یک تم            ۴۲۲

جدول شمارة ۹-۵: اختلافات اساسی کدگذاري در سه رویکرد تحلیل محتوا       ۴۲۸

جدول شماره ۹-۶: ارزش‌هاي تجربي، رابطه‌اي و بياني      ۴۹۹

جدول شماره ۱۰-۱: سه شكل واكاوي؛ مقايسة فراتحليل، بازنگري در پيشينه و متااتنوگرافي          ۶۰۸

جدول شماره ۱۱-۱: رابطه بین روش کدگذاری و روش نمونه‌گیری     ۶۳۹


فهرست «بیشتر بدانیم»

بیشتر بدانیم ۱: پارادايم‌های ساختار پژوهش كيفي            ۸

بیشتر بدانیم ۲: طرح پژوهش كيفي      ۹

بیشتر بدانیم ۳: طرح تحقيق در پژوهش‌های کیفی           ۱۷

بیشتر بدانیم ۴: روايي دروني و بيروني پژوهش كمي         ۲۱

بیشتر بدانیم ۵: ويژگي‌هاي روش‌شناسي كمي     ۲۲

بیشتر بدانیم ۶: پارادايم خردگرايانه       ۲۹

بیشتر بدانیم ۷: پارادايم طبيعت‌گرايانه   ۳۰

بیشتر بدانیم ۸: پژوهش‌ اتنوگرافيك     ۵۴

بیشتر بدانیم ۹: فنون نمونه‌گیری در تحقیق کیفی از دیدگاه پاتون      ۵۶

بیشتر بدانیم ۱۰: طرح تحقیقی تک روشی و طرح روش‌هاي تحقیق ترکیبی     ۱۴۳

بیشتر بدانیم ۱۱: رشته طرح تحقیق      ۱۴۳

بیشتر بدانیم ۱۲: طرح‌هاي شبه ترکیبی، طرح ترکیبی موازي و طرح ترکیبی متوالی        ۱۴۴

بیشتر بدانیم ۱۳: طرح تک روشی موازي            ۱۴۶

بیشتر بدانیم ۱۴: معنای اصطلاحی معرفت‌شناسی ۱۷۲

بیشتر بدانیم ۱۵: میشل فوکو  ۱۸۵

بیشتر بدانیم ۱۶: اصول چهارگانه در تحقيق        ۱۹۱

بیشتر بدانیم ۱۷: نگاهی کوتاه بر تاریخچه تاريخ شفاهي    ۲۱۶

بیشتر بدانیم ۱۸: تاريخ شفاهي           ۲۱۸

بیشتر بدانیم ۱۹: برخی از تعاریف تاریخ شفاهی    ۲۱۹

بیشتر بدانیم ۲۰: مقايسه‌ي خاطره‌نگاري با تاريخ شفاهي    ۲۳۱

بیشتر بدانیم ۲۱: مقایسه سنت شفاهی (فرهنگ شفاهی) با تاریخ شفاهی         ۲۳۵

بیشتر بدانیم ۲۲: تفاوت مردم‌نگاری (قوم‌نگاری) با مردم‌شناسی        ۲۷۸

بیشتر بدانیم ۲۳: مالينوفسكي ۳۰۶

بیشتر بدانیم ۲۴: نظريه نمايشي اروينگ گافمن (۱۹۸۲-۱۹۲۲)        ۳۱۲

بیشتر بدانیم ۲۵: گروه کانون ۳۴۲

بیشتر بدانیم ۲۶: ريشه هرمس و هرمنوتيك        ۳۸۲

بیشتر بدانیم ۲۷: هرمنوتيك و ديلتاي   ۳۸۴

بیشتر بدانیم ۲۸: هرمنوتيك و هايدگر   ۳۸۶

بیشتر بدانیم ۲۹: هرمنوتيك و هابرماس            ۳۸۹

بیشتر بدانیم ۳۰: هرمنوتيك به زبان ساده          ۳۹۲

بیشتر بدانیم ۳۱: محتوای آشکار و محتوای پنهان ۴۰۷

بیشتر بدانیم ۳۲: پیرنگ، طرح یا پلات چیست؟   ۴۴۹

بیشتر بدانیم ۳۳: اپیزود        ۴۶۰

بیشتر بدانیم ۳۴: نظریه كنش متقابل نمادين       ۶۲۷

بیشتر بدانیم ۳۵: روش استقرائی و روش قیاسی   ۶۲۹

بیشتر بدانیم ۳۶: بارنی گلیزر و آنسلم استراوس    ۶۴۴

بیشتر بدانیم ۳۷: تحليل مکالمه و جامعه‌شناسی هرمنوتیک معرفت     ۶۶۰



نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
10 + 16 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

کتاب مدیریت جامعه‌پذیری سازمانی – چاپ دوم

کتاب  مدیریت جامعه‌پذیری سازمانی –  چاپ دوم مولفین: دکتر جواد

کتاب مدیریت بازنشستگی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی

کتاب مدیریت بازنشستگی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی مولفین: دکتر