نقطه تعادل رضایت شغلی کارکنان

رضایت شغلی کارکنان یکی از مهمترین متغیرهای مهم و مورد بحث در حوزه مدیریت منابع انسانی می‌باشد و دغدغه بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران بوده است و هست. حال این سوال را می‌توان مطرح نمود که رضایت شغلی کارکنان تا چه اندازه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، به بیان دیگر در هر سازمانی مدیران بایستی به چه میزانی رضایت کارکنان خود را جلب نمایند؟ ۵۰ درصد، ۷۰ درصد، ۱۰۰ درصد و یا ….؟

در ادامه سعی می‌کنم تا تحلیلی در خصوص این پرسش ارائه گردد. فکر می‌کنم برای پاسخگویی به این سوال بایستی هدف از رضایت شغلی کارکنان را مشخص کنیم. به سخن دیگر برای اینکه بتوانیم میزان بهینه رضایت شغلی کارکنان را تعیین کنیم ابتدا مدیران باید هدف یا اهداف خود را برای انجام این مهم بدانند. چرا که میزان حصول به رضایت شغلی در هر سازمان متفاوت است. به طور معمول کارکنان در سازمان‌های ایرانی دوست دارند که حقوق‌، مزایا و … بالایی دریافت کنند و کار کمتری انجام دهند. این گفته را بر اساس وضعیت شاخص تعلق خاطر کارکنان که در وب‌سایت گالوپ در خصوص کشور ایران ارائه شده است، بیان می‌کنم.

بر اساس پژوهش‌های گالوپ تعلق خاطر کارکنان در منطقه منا (خاور‌میانه و آفریقای شمالی)‌ ۱۰ درصد و در ایران ۷ درصد است در حالیکه این شاخص برای کانادا و ایالات متحده ۲۴ درصد می‌باشد. فکر می‌کنم با بیان موارد فوق موضوع شفاف‌تر شد، یعنی الزامی نیست که هر سازمان به یک میزان به رضایت شغلی کارکنان بپردازد. به نظر می‌رسد رضایت شغلی کارکنان نیاز به نقطه تعادلی دارد، که در هر سازمان متفاوت می‌باشد. یک طرف این نقطه تعادلی رضایت شغلی کارکنان و طرف دیگر آن عملکرد شغلی کارکنان می‌باشد. به عبارتی رضایت شغلی کارکنان در سازمان تا جایی مدنظر مدیران قرار می‌گیرد که این کار خروجی داشته باشد‌، که همان عملکرد شغلی کارکنان است. پس مدیران و پژوهشگران سازمان بایستی به دنبال نقطه تعادل رضایت شغلی و عملکرد شغلی باشند تا از طریق عملکرد سازمانی و سود آوری دست یابند.

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
16 + 9 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دوره مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های دانش بنیان

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور مجری: شرکت تجارت هوشمند هیراد مخاطبین:

پادکست مهارت های رهبری در برنامه مدیانا

گوینده: دکتر جواد فقیهی پور عناوین پادکست ها: ۱. اهمیت

کتاب کاربرد رفتارشناسی دیسک در مدیریت منابع انسانی

مولف: دکتر جواد فقیهی‌پور با پیشگفتاری از: دکتر آذر صائمیان