دلایل بروز خطاهای کاری کارکنان

چندی پیش جلسه‌ای در یکی از سازمانهای دولتی صورت گرفت. پس از پایان جلسه، یکی از مدیران سازمان سوالی را مطرح نمودند با این عنوان که دلایل بروز خطاهای کاری کارکنان چیست و راهکارهای مقابله با آن کدامند؟ برای پاسخگویی به این پرسش مهم که دغدغه بسیاری از مدیران می‌باشد می‌توان دسته‌بندی زیر را در نظر گرفت. 


بروز خطای کاری بدون قصد قبلی (سهواً)

در این حالت کارکنان بدون قصد قبلی مرتکب خطا یا اشتباه در انجام وظایف خود می‌شوند. بروز خطا در این حالت می‌تواند به دلایل زیر باشد:

عدم آموزش: در صورتی که کارکنان فاقد آموزش لازم در خصوص انجام وظایف خود باشند، احتمال بروز خطا افزایش می‌یابد. در این صورت بخش مدیریت منابع انسانی بایستی با نیازسنجی و اعتباربخشی و برگزاری دوره‌های آموزشی مقتضی در راستای توانمندسازی کارکنان چه در بُعد ساختاری و چه در بُعد روانشناختی اقدام نمایند.

مشکلات کارکنان: زمانیکه کارکنان چه در خانواده و یا چه در روان و درون خود دچار مشکل گردند نیز احتمال بروز خطاهای کاری افزایش خواهد یافت. به طور مثال زمانیکه فرزند یا همسر کارکنان بیمار باشند، مشکلات مالی حادث شده باشد، کارکنان از نظر جسمی و روانی دچار بیماری باشند سبب بروز خطاهای کاری می‌گردد.


بروز خطاب کاری با قصد قبلی (عمداً)

در این حالت کارکنان با قصد قبلی و یا به عبارتی عمداً مرتکب بروز خطای کاری می‌گردند. این وضعیت می‌تواند به دلایل زیر به وقوع بپیوندد:

کم‌توجهی مدیران: موردی را در یک سازمان مورد مطالعه قرار دادم. وضعیتی که در آن، یک کارمند با عملکرد عالی پس از مدتی با افت شدید عملکرد روبرو شده بود. بررسی‌ها نشان داد که کارمند موصوف به دلیل کم‌توجهی از جانب مدیر خود، مرتکب کم کاری، تاخیر در هنگام حضور در سازمان و … شده بود. به عبارتی کارکنان بعضاً جهت جلب توجه مدیران، کاهش عملکرد می‌دهند که از این وضعیت می‌توان به عنوان «اثر کم‌توجهی مدیر» نام برد. یعنی مطابق با نظریه برابری آدامز در صورتی که فرد ستاده‌های خود را (تقدیر و تشکر از سوی مدیران) متناسب با داده‌های خود (تلاش کاری) ارزیابی نکند بدون شک داده‌های خود را کاهش می‌دهد. در این حالت، یکی از راهکارهای موثر می‌تواند تمرکز بر مقوله «قدردانی از کارکنان» باشد. مدیران می‌توانند با یک تقدیر و تشکر کلامی، انگیره‌بخش فعالیت کارکنان باشند.

مسایل مالی: یکی دیگر از دلایل بروز خطاهای کاری در بین کارکنان، مسایل مالی می‌باشد. این بدان معناست که برخی از خطاهای کارکنان در راستای اقدامانی نظیر اختلاس، رشوه و … می‌باشد. البته این دسته از خطاها اگر به صورت سازمان یافته باشد، می‌تواند فعالیت‌های سازمان را مختل نماید و تبعات سنگین‌تری را نسبت به خطاهای موردی و غیر سازمان یافته برای سازمان داشته باشد. که در این صورت برخورد قاطعانه و در چارچوب موازین قانونی بهترین راهکار می‌باشد چرا که این امر سبب فساد اداری خواهد شد.

رفتارهای سیاسی: این مورد به بروز خطاهای کاری به دلایلی نظیر تخریب کردن مدیر یا سرپرست اشاره دارد. به عبارتی کارمند به دلیل نپذیرفتن مدیریت سرپرست یا مدیر، اقدام به کارشکنی در کار می‌نماید. انگیزه کارکنان در اقدام به این کارشکنی می‌تواند به دلایلی نظیر خصومت شخصی یا قبلی با مدیر، احساس بی‌عدالتی در انتصاب مدیر و … باشد.


لطفاً در خصوص مطلب فوق، نظرات خود را ارسال نمایید.

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
9 + 12 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دوره آموزشی آنلاین هوش نگرشی برای مدیران شرکت آلومینیوم اراک – ایرالکو

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور (دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران)

کتاب از خودت شروع کن…!‌

مولفین: دکتر جواد فقیهی‌پور – حامد جنتی – وحید محمدی

کتاب رهبری سازمانی اثربخش

مولفین:دکتر جواد فقیهی‌پور – دکتر میثم کشاورز – ملیحه کرمانشاهی