عنوان سخنرانی:

کدهای اخلاقی و رفتاری کارکنان
(مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی)

 
سخنران: جواد فقیهی پور (دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران)
عنوان کنفرانس: دومین کنفرانس فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای
برگزارکننده: انجمن مدیریت ایران با همکاری دانشگاه خاتم و بانک پاسارگاد
تاریخ برگزاری: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
چکیده سخنرانی

محوریت اصلی در این ارایه، کدهای اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان سازمان تامین اجتماعی غرب در شهر تهران می‌باشد که ضمن ارایه تعاریف و ادبیات مربوطه، به واکاوی کدهای اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان سازمان موصوف می‌پردازیم.

در راستای نیل به این مهم، بر ۷ حوزه اصلی در سازمان موردالاشاره تمرکز شد که عبارتند از ۱)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل عمومی؛ ۲)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل پشتیبانی؛ ۳)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل برون سازمانی؛ ۴)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل مرتبط با کارفرما؛ ۵)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل مرتبط با بیمه شدگان؛ ۶)کدهای رفتاری و اخلاقی مشاغل مرتبط با مستمری بگیران؛ ۷) راهکارهای عملیاتی برای نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای کارکنان.

نتایج مطالعات نشان داد که می‌توان برای مشاغل عمومی ۳۱ کد اخلاقی و ۹۳ کد رفتاری؛ برای مشاغل پشتیبانی ۴۱ کد اخلاقی و ۱۲۷ کد رفتاری؛ برای مشاغل برون سازمانی ۳۲ کد اخلاقی و ۶۰ کد رفتاری؛ برای مشاغل مرتبط با کارفرما ۳۳ کد اخلاقی و ۵۵ کد رفتاری؛ برای مشاغل مرتبط با بیمه شدگان ۲۹ کد اخلاقی و ۵۶ کد رفتاری؛ برای مشاغل مرتبط با مستمری بگیران ۳۲ کد اخلاقی و ۵۷ کد رفتاری در نظر گرفت. تحلیل‌ها  نشان داد که در مجموع، ۱۶ کد اخلاقی در تمامی ۶ دسته مشاغل مورد تاکید کامل قرار گرفته‌اند که بیانگر اهمیت بالای کدهای موصوف می‌باشد که عبارتند از: آراستگی ظاهری؛ اشرافیت بر امور؛ امانتداری و پاکدستی؛ انگیزه کاری؛ بردباری و متانت؛ پاسخگویی سازمانی؛ تعامل با ارباب رجوع؛ تعامل با مدیران؛ حافظ اسرار سازمانی؛ خلاقیت و نوآوری؛ رعایت ادب و احترام؛ رعایت شئونات اسلامی؛ رعایت نظم و انضباط اداری؛ روحیه همکاری؛ صداقت و راستگویی؛ تعهد سازمانی. البته مشاهده شد که مواردی نظیر اشرافیت بر امور و تعامل با ارباب رجوع در سطوح اول تمامی ۶ حوزه به عنوان مهمترین کد اخلاقی مطرح گردیده است.‌

از سویی با تحلیل راهکارهای ارایه شده از سویی پاسخگویان، در نهایت برای نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای کارکنان سازمان تامین اجتماعی می‌توان ۳۰ محور و ۱۰۴ راهکارهای عملیاتی در نظر گرفت. نتایج حاکی از آن است که محور آموزش باید به عنوان مهمترین راهکار برای نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای کارکنان سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود.

بیانیه دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای

سخنرانی ارایه شده به روایت تصویر
 
 
 

 روزنامه اعتماد، شماره ۴۰۳۰ به تاريخ ۲۹/۱۱/۹۶، صفحه ۱۰ (اقتصاد)  

 

 

نویسنده نوشته: جواد فقیهی پور

مشاور و مدرس مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
23 − 13 =


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شاید دوست داشته باشید

دکتر جواد فقیهی‌پور

درس مدیریت منابع انسانی پیشرفته برای دانشپذیران دوره دکتری مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور(دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران) مدت:

دوره مدیریت زمان برای مدیران گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور (دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران)

دوره آنلاین «مهارت‌های ارتباطی» برای مدیران شرکت آلومینیوم المهدی بندرعباس

مدرس: دکتر جواد فقیهی‌پور (دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران)